IKARIE.net3...2...1...Books.czBooks.netCinemascopeTechnologieTexty + cenyIkarioTKMýty

MUŽ BEZ STÍNU
"Nemáte tušení, jaká je to zábava."
(premiéra 21.9.)

Premisa, kterou se nám Holanďan tentokrát snaží napresovat do hlav, je poměrně prostá: člověk se chová slušně, protože musí. Protože žije v kontaktu s ostatními lidmi, kteří ho vidí a kteří hodnotí, jak se chová slušně. No a kdyby ho vidět přestali, tlak na morálku (u tohoto slova si představte, že dělám prsty uvozovky stylem doktora Evila z Austina Powerse) by pominul. A člověk by se začal chovat neslušně. Sebastian Caine, vedoucí výzkumného armádního projektu zneviditelnění, který se rozhodl pokusnou látku aplikovat sám na sobě a doslova se vypařil, se chová neslušně velice. Šmírování dívek, co vylezou ze sprchy a naivně si myslí, že jsou v bytě samy, a ošmatávání dívek, které naivně usnuly v práci, protože si myslí, že jsou tam samy, to je jenom začátek. Pokračování je první vražda. A pak druhá, třetí, na shledanou, děti. Seabstian Caine ví, jak naložit se svým darem. Stejně jako by to věděl každý z nás.

U Muže bez stínu se Paul Verhoeven trochu zklidnil: není tu ani náhodou tolik vystříklých mozků jako Hvězdné pěchotě, žádné urvané ruce jako Total Recallu, penis je tu ukázán pouze bez kůže a i těch koz je zde pomálu (zato pod neviditelnými prsty zajímavě morfují). Důraz je tentokrát pochopitelně na triky a přesný Kevin Bacon (Bistro, Spáči, Nebezpečné hry plus mraky dalších rolí, které daly vzniknout známé hře "12 kroků ke Kevinu Baconovi") ve své první hlavní áčkové roli se ve druhé polovině filmu mění v pouhý objekt, na kterém se trikaři patříčně vyřádili - obrys jeho neviditelné postavy narýsovaný tekoucí vodou, rozmlžená tvář vytvarovaná ze vzduchu kouřem z dýmky, nezřetelný pohyb v oblaku tryskajícího z hasícího přístroje, hořící postava s řevem prchající chodbou, to jsou některé vychytávky, které si na diváka sfxáci připravili. Bohužel se jim povedlo schovat si nejhorší efekty na závěrečnou sekvenci: digitální výbuch laboratoře vypadá jako něco, co vyrobili původně pro Mortal Kombat a protáhli to softwarem pro Spawna. Čili docela nic moc. Podobné je to s příběhem: na začátku svou atmosférou a různými morbidními a lehce zvrácenými náznaky slibuje víc, než kolik je v druhé polovině schopen splnit (kontroverzní - opět dělám doktorevilovské uvozovky - scéna znásilnění byla podstatně zkrácena). Navíc se to v druhé polovině zvrhne v klasickou vyvražďovačku typu "laboratoř je neprodyšně uzavřena, v ní zoufale pobíhá šest lidí a Sebastian Caine je postupně vraždí". Ne že bych se na podobný model rád nepodíval, ale od Paula Verhoevena a zvlášť po tak zajímavě rozjetém úvodu, jsem čekal víc.

Trochu trabl je taky s hlavním hrdinou. Nejde o to, že je amorální (a to tedy je a to tak že fest), to mu rádi odpustíme, protože má hlášky, je s ním sranda a díky své vizuální propustnosti má vlastnosti, které nás baví. Jde spíš o to, že zhruba v polovině filmu, je nám sebrán, přesunut do role padoucha a nám je ke ztotžnění nabídnuta Cainova expíchačka a pracovní kolborantka Linda McKayová (Elizabeth Shueová - Leaving Las Vegas, Palmetto), která rozhodně není tak zábavná jako Caine, hlavně proto, že není neviditelná a nevraždí lidi a nemlátí s pejsky o stěnu, až se rozprskávají.

Přes všechny tyhle mírné problémusy je to samozřejmě Verhoeven a to je už sama o sobě záruka čistě zábavnostní kvality (no dobře, Showgirls nepočítám) - a toto pravidlo zůstalo zaplaťpánbu neporušeno. Proti Robocopovi, Total Recallu, Základnímu instinktu a Hvězdné pěchotě sice Muž bez stínu neobstojí, ovšem většinu filmů, které mu letos v našich kinech konkurují, převálcuje naprosto hladce. Ani nezahlédnou, co je vlastně dostalo.

HOLLOW MAN, USA 2000. Režie: Paul Verhoeven. Hrají: Kevin Bacon, Elizabeth Shueová, Josh Brolin, Kim Dickensová.

Štěpán Kopřiva