Po totálním propadáku Mars útočí! se Timu Burtonovi povedl zase jednou zásah do kvičícího čuníka kasaštyku a Ospalá díra prohučela americkými kiny jako tornádo Kumvajz. Gotická poetika ve stylu slavné anglické hororové velkovýrobny Hammer (o které jsem tu kdysi psal) Burtonovu stylu evidentně sedne víc než úmyslně kýčovití mimozemšťané, ovšem kdo by čekal jedno z Burtonových vrcholných děl (jako byl třeba Ed Wood nebo Batman se vrací) či alespoň jeho silný nadstandard (Batman), bude proplesknut fackovacím panákem mírné frustrace.
No ale nejdřív klady: v první řadě výprava. Ne náhodou za ni Ospalá díra dostala Oscara - je fenomenální. Barevné ladění obrazu, stavby, stylizace, všechno je na vrcholně vizuálně obžerské úrovni, že si vaše oči nacpou sklivec tak, že prasknou. Druhým plusem je Burtonův oblíbenec (Střihoruký Edward, Ed Wood) Johnny Depp (jinak taky Krycí jméno Donnie Brasco, Svrab a hnus v Las Vegas) coby Ichabod Crane - nervní mladík s pestrou škálou tiků, člověk, který se pokouší být chladným analytikem a přitom je komicky jektajícím vyplašencem. Sice je to trochu figurkaření (na nic víc ostatně není místo), ale je odvedeno bezchybně a vždycky, když se Depp trhavě pohybuje plátnem, je na co se dívat. Stejně je na co se dívat i v případě, když Burton rozbalí kočárovou honičku - poměrně zběsilým střihem se mu totiž (zde poprvé) podařilo zbavit se dřevěné topornosti v realizaci akčních scén. Nebo Christopher Walken jako bezhlavý jezdec, se zuby sbroušenými do špičky, to je taky na co se dívat. Ale.
Ale to ostatní už se dá superlativy ocenit jen těžko: scénář Andrewa Kevina Walkera (Sedm, 8 mm), který ve druhé polovině kvůli akceleraci zrazuje původně vytyčenou detektivní strukturu. Jindy skvělá, ale tady naprosto bezvýrazná Christina Ricciová (Addamsova rodina 1-2, Ledová bouře, Pecker), navíc ještě obarvená na blond, takže vypadá jako nešťasné sele, které nemůže najít cecík. Ale hlavně absolutní nedostatek atmosféry. Burton sice celý film inscenoval jako poctu hammeráckým hororům a ohromuje promakanou vizualitou, ale nemá žádný cit pro hororovou náladu, celé to působí totálně chladně, maximálně tak pobaveně. Není to samozřejmě tak tragické jako v případě De Bonta a Zámku hrůzy, protože Burton je o třídu výš, ale je to podobný případ. Burton je nad tím. Sedí na trůnu bizarnosti a rozmáchle předvádí velkolepé a zvláštně komické situace, ale není uvnitř, není ponořen do toho světa, aby tam mohl s sebou diváka zatáhnout. Není v díře.
SLEEPY HOLLOW, USA 2000. Režie: Tim Burton. Hrají: Johnny Depp, Christopher Walken.
Štěpán Kopřiva