







KATHRYN BIGELOWOVÁ
V režisérské kastě není zrovna mnoho žen. Není to z důvodu nějakého sexistického teroru, ale proto, že počet talentovaných
žen by mohl spočítat na prstech i Homer Simpson. A v akčním filmu je situace ještě horší - popravdě řečeno, existuje jenom
jedna žena, která dokáže uchopit megafon a vykřiknout "Akce!" se stejným zaujetím jako James Cameron nebo John
McTiernan. Ta žena se jmenuje Kathryn Bigelowová.
Bigelowová se narodila roku 1953 v severní Kalifornii v rodině výrobního managera a knihovnice. Od mládí inklinovala k
vizuálnímu umění - vystudovala malířství na San Francisco Art Institute, poté jako jedna z patnácti žáků ročně získala
stipendium na Whitney Museum Indenpendent Study Program a studia završila přestupem do filmové oblasti na Graduate
School of Film v Columbia University (zde chodila do třídy Miloše Formana). V té době také natočila první krátký film
Set-Up (1978). O pět let později režírovala napůl se svým kolegou Montym Montgomerym motorkářský příběh The
Loveless, v němž se v jedné z vedlejších rolí objevil začínající Willem Dafoe. Potom už přišel čas postavit se vlastní nohy.
Bigelowová tak učinila hororem s akčními prvky Near Dark (1987), temnou road-movie o mladém kovbojovi, který je
kooptován do gangu moderních upírů. Syrový příběh zahalený do barev noci pojednává o nelítnostém mikrosvětě vampírů "na
cestě", kteří spíše než aristokraty v pelerínách připomínají zvrhlou smečku masových vrahů. Už v tomto filmu Bigelowová
naplno rozehrála půvaby své režie, kterými bude oslňovat i v dalších dílech - obrazová preciznost, cit pro zahuštění napětí,
záliba v krvavosti a především dokonalá výstavba akčních scén - v tomto směru zná Bigelowová všechny hmaty, kterými
může diváka dostat na lopatky. Akční sekvence jsou výborně rozpohybované, okořeněné nápaditými detaily, často pojednané
zpomaleně a s bizarně modulovanými zvuky. Zkrátka je jasně vidět, že režijními vzory Kathryn Bigelowové jsou Sam
Peckinpah a James Cameron, kterého si ostatně vzala později za muže. Obdiv ke Cameronovi se odrazil i v hereckém
obsazení Near Dark, kde hrají tři lidé (Lance Henriksen, Jenette Goldsteinová a Bill Paxton), kteří o rok předtím vystupovali
ve Vetřelcích. O popularitě Near Dark mezi hororovými fany svědčí i to, že bylo natočeno pokračování, ovšem už bez účasti
Bigelowové.
Jejím druhým filmem (jehož scénář napsala spolu s ..., autorem Near Dark) se stal policejní thriller Modrá ocel, realizovaný
pod produkční záštitou Olivera Stonea. Hlavní hrdinka filmu, začínající policistka, se zaplete s psychopatickým zabijákem,
jehož vraždy nevědomky iniciuje. Hlavní roli v dramatu o posedlosti zbraněmi (typická je úvodní scéna, v níž se kamera
doslova laská s nabíjením revolveru) vytvořila bývalá hororová královna Jamie Lee Curtisová.
Napotřetí si Bigelowová po dálnicích amerického Západu a pošmourných ulicích velkoměsta odskočila na prosluněnou
losangeleskou pláž zasurfovat. Ale Bod zlomu není žádná idylka ve stylu Beach Boys - pod opálenými slupkami surfařů
elegantně brázdících hřebeny vln se ukrývají lupiči přepadavající banky v maskách bývalých prezidentů (vede je Reagan) i
agent FBI, který po nich jde. Akční film s Keanu Reevesem a Patrickem Swayzem je doposud finančně nejúspěšnějším
snímkem Kathryn Bigelowové. Režisérka bravurně využila Swayzeho zběhlost v surfingu a parašitusmu a stvořila nezvyklý
profesní film, jehož akční scény uvíznou v paměti (přestřelka se surfovými nácky, klaustrofobická honička mezi domky či
závěrečný výskok bez padáku).
Jejím zatím posledním filmem jsou futuristické Zvláštní dny podle scénáře a v produkci jejího už bývalého manžela Jamese
Camerona. Tento film se bohužel nesetkal s příliš velkým diváckým ohlasem. Nezbývá než doufat, že příště bude Kathryn
Bigelowové štěstí přát víc.
Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva