IKARIE.net3...2...1...Books.czBooks.netCinemascopeTechnologieTexty + cenyIkarioTKMýty

KATHRYN BIGELOWOVÁ

V režisérské kastě není zrovna mnoho žen. Není to z důvodu nějakého sexistického teroru, ale proto, že počet talentovaných žen by mohl spočítat na prstech i Homer Simpson. A v akčním filmu je situace ještě horší - popravdě řečeno, existuje jenom jedna žena, která dokáže uchopit megafon a vykřiknout "Akce!" se stejným zaujetím jako James Cameron nebo John McTiernan. Ta žena se jmenuje Kathryn Bigelowová.
Bigelowová se narodila roku 1953 v severní Kalifornii v rodině výrobního managera a knihovnice. Od mládí inklinovala k vizuálnímu umění - vystudovala malířství na San Francisco Art Institute, poté jako jedna z patnácti žáků ročně získala stipendium na Whitney Museum Indenpendent Study Program a studia završila přestupem do filmové oblasti na Graduate School of Film v Columbia University (zde chodila do třídy Miloše Formana). V té době také natočila první krátký film Set-Up (1978). O pět let později režírovala napůl se svým kolegou Montym Montgomerym motorkářský příběh The Loveless, v němž se v jedné z vedlejších rolí objevil začínající Willem Dafoe. Potom už přišel čas postavit se vlastní nohy. Bigelowová tak učinila hororem s akčními prvky Near Dark (1987), temnou road-movie o mladém kovbojovi, který je kooptován do gangu moderních upírů. Syrový příběh zahalený do barev noci pojednává o nelítnostém mikrosvětě vampírů "na cestě", kteří spíše než aristokraty v pelerínách připomínají zvrhlou smečku masových vrahů. Už v tomto filmu Bigelowová naplno rozehrála půvaby své režie, kterými bude oslňovat i v dalších dílech - obrazová preciznost, cit pro zahuštění napětí, záliba v krvavosti a především dokonalá výstavba akčních scén - v tomto směru zná Bigelowová všechny hmaty, kterými může diváka dostat na lopatky. Akční sekvence jsou výborně rozpohybované, okořeněné nápaditými detaily, často pojednané zpomaleně a s bizarně modulovanými zvuky. Zkrátka je jasně vidět, že režijními vzory Kathryn Bigelowové jsou Sam Peckinpah a James Cameron, kterého si ostatně vzala později za muže. Obdiv ke Cameronovi se odrazil i v hereckém obsazení Near Dark, kde hrají tři lidé (Lance Henriksen, Jenette Goldsteinová a Bill Paxton), kteří o rok předtím vystupovali ve Vetřelcích. O popularitě Near Dark mezi hororovými fany svědčí i to, že bylo natočeno pokračování, ovšem už bez účasti Bigelowové.
Jejím druhým filmem (jehož scénář napsala spolu s ..., autorem Near Dark) se stal policejní thriller Modrá ocel, realizovaný pod produkční záštitou Olivera Stonea. Hlavní hrdinka filmu, začínající policistka, se zaplete s psychopatickým zabijákem, jehož vraždy nevědomky iniciuje. Hlavní roli v dramatu o posedlosti zbraněmi (typická je úvodní scéna, v níž se kamera doslova laská s nabíjením revolveru) vytvořila bývalá hororová královna Jamie Lee Curtisová.
Napotřetí si Bigelowová po dálnicích amerického Západu a pošmourných ulicích velkoměsta odskočila na prosluněnou losangeleskou pláž zasurfovat. Ale Bod zlomu není žádná idylka ve stylu Beach Boys - pod opálenými slupkami surfařů elegantně brázdících hřebeny vln se ukrývají lupiči přepadavající banky v maskách bývalých prezidentů (vede je Reagan) i agent FBI, který po nich jde. Akční film s Keanu Reevesem a Patrickem Swayzem je doposud finančně nejúspěšnějším snímkem Kathryn Bigelowové. Režisérka bravurně využila Swayzeho zběhlost v surfingu a parašitusmu a stvořila nezvyklý profesní film, jehož akční scény uvíznou v paměti (přestřelka se surfovými nácky, klaustrofobická honička mezi domky či závěrečný výskok bez padáku).
Jejím zatím posledním filmem jsou futuristické Zvláštní dny podle scénáře a v produkci jejího už bývalého manžela Jamese Camerona. Tento film se bohužel nesetkal s příliš velkým diváckým ohlasem. Nezbývá než doufat, že příště bude Kathryn Bigelowové štěstí přát víc.

Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva