IKARIE.net3...2...1...Books.czBooks.netCinemascopeTechnologieTexty + cenyIkarioTKMýty

CLIVE BARKER

"Jeden z nejdůležitějších okamžiků mého života bylo vysedávání u večerního ohně, když jsem byl skaut. U takového ohně se vyprávějí příběhy. Kolem mě seděli chlapci, kteří byli lepšími sportovci, lepšími vazači uzlů, lepšími kuchaři a lepšími stavěči stanů, než jsem byl já. Ale já jsem byl nejlepší vypravěč hrůzostrašných příběhů."
Tak vzpomíná na své dětství Clive Barker, jeden z nejslavnějších moderních spisovatelů horroru a fantasy. Kluci se tehdy u ohně asi opravdu hodně báli, protože Barkerovi láska k vypravěčství už zůstala. Zpočátku psal divadelní hry, poté doslova zazářil na spisovatelském nebi v polovině 80. let sériií šesti povídkových sbírek nazvaných Knihy krve. Barkerovy povídky byly drsné a vynalézavé, inspirované jak autorovou bizarní fantazií, tak brutálními komiksy a béčkovými filmy, které Barker v mládí s gustem konzumoval. Byl to on, kdo se stal nejznámějším reprezentantem specifické školy moderního horroru zvané splatterpunk. Název pochází od anglického označení filmů, v nichž stříká krev (splatter films), koncovku "punk" možno v tomto případě volně přeložit jako "ismus", tedy jakýsi "krvavismus-stříkavismus".
Hororem s faustovským námětem byl první Barkerův román Věčné zatracení, vydaný nedávno i v českém překladu. Pozdější tvorba tohoto autora se ubírala spíše směrem k temné fantasy. Český čtenář si může přečíst ještě rozsáhlý román Imagika.
Od počátku své dráhy tíhl Barker také k filmu, v poslední době dokonce natolik, že se přestěhoval z Londýna do Hollywoodu. Řekl, že po samotářské práci spisovatele je kolektivní práce na přípravě filmu vítanou změnou. Jeho poměr s filmem začal nenápadně - byl autorem scénáře k nepříliš výjimečným horrorům Underworld a Rawhead Rex. Vzápětí poté však zasedl na režisérskou židli neobyčejně úspěšného snímku Hellraiser (1987), vytvořeného podle jeho novely The Hellbound Heart (Srdce určené peklu), česky vydané pod názvem Hellraiser. Následoval Hellbound: Hellraiser II a poté Hellraiser III, který Barker kontroloval alespoň jako producent. "Pokud chtějí zfilmovat vaše dílo," řekl v jednom rozhovoru, "je rozumné udělat jednu ze dvou věcí. Buď jim práva prostě neprodat, nebo se snažit mít alespoň nějakou kontrolu nad tím, jak bude film vypadat."
Barker si tuto moudrost bere k srdci. Podle novely Cabal vznikl film Nightbreed (Noční rasa, 1990), u nějž Barker figuruje jako režisér i scénárista, a podle jedné z povídek z Knih krve (můžete si ji přečíst v právě vydané antologii Hlas krve) byl režisérem Bernardem Rosem natočen horror Candyman (1992), opět s Barkerovým scénářem.