IKARIE.net3...2...1...Books.czBooks.netCinemascopeTechnologieTexty + cenyIkarioTKMýty

CO SE DĚJE, ŠÉFÍKU?

ÚVOD

Tady na tomto místě na vás číhá velký článek o kreslených postavičkách z líhně Warner Brothers. Jen se nad ním neošklíbejte, popadněte lžíci a chutě do toho, ať na talíři nezůstane ani jedno písmenko. Je to zdravé a výživné. Jako špenát. Jako tank. No ale protože víme, že vám tohle "infantilní" téma moc nejede, tak vám napřed vysvětlíme, proč je zrovna tenhle článek pro vás tak důležitý.
Kreslené grotesky většina z nás opouští současně s první vyšlukovanou Startkou, prvním lahváčem ukořistěným z fotrových tajných rezerv a prvním beďarem vystříknutým na sklo koupelnového zrcadla. (My jsme sice kreslené grotesky nikdy neopustili, ale to je tím, že nejsme obyčejní lidé. My jsme FILMOVÍ RECENZENTI. My můžeme všechno. Jsme nadlidé, nová a lepší rasa. Homo Superior Recenzentus.) V tomto věku dotyčný jedinec prochází krizí hodnotového systému, začne pochybovat o všem, co mu dosud bylo svaté, odhodí do kouta tričko se Šmouly a nechá si do sluchovodu nastřelit buzerantskou náušnici. Teprve později, když mu ucho upadne, pozná, že chyboval, a chce se vrátit zpátky do normálního života. Ale to už většinou bývá pozdě.
VAROVÁNÍ: NÁUŠNICE ZPŮSOBUJÍ LEPRU!
Berte tedy tento článek jako jakýsi ekvivalent konta Míša a konta Minace, který by vás měl vyrvat ze spárů uměle implantované dospělosti. Vždyť si uvědomte, že čím dřív budete dospělí, tím dřív budete mrtví!
VAROVÁNÍ: DOSPĚLOST ZPŮSOBUJE SMRT!
Obraťte se tedy s námi do kreslených luhů a hájů Warner Brothers a nechte si vyprávět, o co všechno přicházíte, když se nedíváte na kreslené grotesky.

ÚVOD ČÍSLO 2

Pokud si myslíte, že Warner Brothers je něco jako Disney, musíme vás vyvést z omylu a místnosti. Je pravda, že Mickey Mouse byl ve svých začátcích (jen tak pro pořádek: Mickey Mouse se narodil 18. listopadu 1928 filmem Steamboat Willie) obviňován z přílišné brutality a na jeho o šest let mladšího kumpána s vřískavým ječákem, Donalda Ducka, tehdejší pohraničníci morálky také vedli výstražnou palbu, ale Disney včas zařadil zpátečku a naladil svou kytáru na smířlivější song. Čímž nejen nastavil hřbet na pochvalné podrbání kritiky, ale také tím otevřel prostor konkurenci - tedy v podstatě Warner Brothers. Ti se s tím moc nemazali. Ne že by začali předvádět krvavé orgie s nahozenými motorovými pilami (tento nástroj se v jejich kreslených groteskách túruje až v současnosti), ale rozhodně se profilovali víc do absurdna a černého humoru, což s sebou samozřejmě obnášelo jistou dávku nelítostnosti. Příběhy Warner Brothers stojí, leží, padají a vybuchují s principem konfliktu. Každý proti každému. Vynalézavější vyhrává. Vše je dovoleno. To jsou základní pravidla pro přežití ve světě WB, ke kterým se dopracuje i ten nejretardovanější hrdina během prvních grotesek. A kdo ti hrdinové vlastně jsou? Mrkněme se blíže alespoň na ty tři nejslavnější z nich.

BUGS BUNNY

Bugs Bunny je totálně ležérní králík, noblesně okusující svou mrkev stylem, jakým obvykle angličtí lordové ve svých klubech kouří doutníky. Jeho úvodní věta (kterou jsme si vypůjčili pro název tohoto článku), slavné "Co se děje, šéfíku?", jímž obvykle reaguje na hlaveň brokovnice, opírající se mu o čumák, vešla do análů a zařadila se vedle nesmrtelných vět typu "Kostky jsou vrženy" DrDistického Julia Caesara či "Jdu nasypat holubům" levitujícího pábitele Bohumila Hrabala. Tento ušatý kliďas s brooklynským přízvukem (Bugs Bunny, ne Bohumil Hrabal) se poprvé objevil jako host v Porky´s Hare Hunt v roce 1938 - tehdy sice ještě jako anonymní králík, ale už o dva roky později měl vlastní totožnost, osobnost a přezdívku Bugs (podle jednoho ze svých otců, Bena "Bugse" Hardawaye).

Z warneráckých postav je Bugs Bunny jednoznačně největší frajer. Při pohledu na to, s jakým přehledem a nonšalancí řeší jednu krizi za druhou a jak na bezcharakterní a podlé podrazy svých protivníků reaguje ještě bezcharakternějšími a podlejšími svinstvy, si říká každý divák (bolestně si vědom toho, že on sám spíš připomíná Wileho E. Coyota): "Ano, takový bych chtěl být". Souboje si nikdy nezačíná, ale jakmile je vyprovokován a pronese onu výhrůžnou iniciační větu "Tak tohle znamená válku!", odpovídá na útok s razancí tankové divize. Jeho nepřátelé jsou všichni: od zavilého huhňajícího králíkobijce Elmera Fudda, přes svého občasného spojence Daffyho Ducka (ještě o něm bude řeč), přes mrňavého marťanského Marvina (chtěl zničit Zemi, protože mu zakrývala výhled na Venuši), přes Yosemit Sama (chtěl Bugse zabít otrávenou mrkvovou šťávou, ale králík pochopitelně prohodil sklenice), přes Wileho E. Coyota (který je génius, ale o tom také dále) až po jednorázové existence typu ušlechtilého operního pěvce, nenávidějícího Bugsovu hru na banjo a harfu (Bugs mu pěkně natrhl plíce svým převlekem za dirigenta) nebo býka v rodeu (dynamit funguje na všechny). Ty všechny Bugs Bunny převezl. Protože Bugs vždycky vyhraje. Protože je největší hajzl. A proto taky dostal Oscara za film Knightly Knight Bugs. Protože Oscara dostávají jen ti největší hajzlové.

DAFFY DUCK

Pokud je Bugs Bunny formát a bezproblémový pohodér (a to tedy je), pak je Daffy Duck jeho zrcadlový odraz. Je neurotický, sobecký, hamižný, vzteklý, zbabělý a egomaniacký. Jediné vlastnosti, které má s Bugsem společné, je podlost a zákeřnost. Prskající smolař Daffy však nemá Bugsovu úroveň a tak pro něj většina pokusů o souboje s figurami stejné váhové kategorie končí tragicky - jediný, na kom si může Daffy zchladit žáhu, jsou bojovníci muší váhy: Porky Pig a jemu podobní troubové. I když jsou Daffyho akce sebelíp vykalkulované a propočítané, stejně vždycky v hlavni brokovnici jeden brok zbyde, a kačer sbírá svůj zobák v trávě. Daffyho nemá nikdo rád - kromě Daffyho. To mu však nebrání v tom, aby znovu a znovu snoval plány o tom, jak se stane slavným a bohatým (i tady se mu lepí na plovací blány jeho věčná smůla, která způsobí, že i kdyby vymyslel sebelepší kabaretní výstup, potlesk vždycky slízne Bugs a na něj zbyde jen ono trapné ticho zírajícího hlediště, do něhož kdesi v dáli opuštěně povrzává cvrček). Tak to u Warnerů prostě chodí a tak, i když se Daffy Duck na plátně poprvé objevil o rok dřív než Bugs (tzn. roku 1937 - bylo to ve snímku Porky´s Duck Hunt), je mu na věky souzeno být dvojkou.

WILE E. COYOTE

Na vizitkách stojí "Wile E. Coyote, génius". On sám se ve vrcholných chvílích, kdy to vypadá, že jeho ďábelské plány budou fungovat, občas oslovuje "Wile E., ty génie! Zase jsi to dokázal!" Tyto chvíle bývají krátké a obvykle se nacházejí těsně před tím, než začne působit zlovolná gravitace, odstředivá síla či vlak, a než Wile E. Coyote upře své krhavé oči štvance na diváka a vytasí se s malou cedulkou se zoufalým nápisem (bývá tam třeba "Proboha, co to dělám?", "Pomoc" či suché oznámení "Maximální bolest"). Wile E. Coyote není obyčejný smolař jako třeba Daffy Duck, jehož smůla je lidská a pochopitelná. Smůla Wileho E., génia, je nelidská a nepochopitelná. Proti Wilemu E. stojí celý svět. Všechny přírodní zákony se proti němu spikly a dohodly se, že budou fungovat pouze tak, aby Wile E. Coyote dostal vždycky přes tlamu. Tato depresivní skutečnost je násobena faktem, že Wile E. Coyote se nikdy nevzdává a s obdivuhodnou zavilostí vede svůj předem prohraný boj stále dál a dál. Přestože Wile E., génius, párkrát zkřížil meče svých triků i s Bugsem Bunnym (hádejte, kdo v tomhle případě padal do propasti se zoufalým výrazem a malou cedulkou), jeho hlavním soupeřem je tvor zvaný Road Runner (oba, Wile E. a Road Runner, spolu odstartovali roku 1948 ve filmu Fast and Furry-ous). Tento ptačí mongoloid (jeho jedinou slovní zásobu tvoří pokřik "Beep-beep") se vyznačuje naprosto neuvěřitelnou rychlostí běhu - a ničím jiným. Nic jiné taky nepotřebuje. Proč také, když mu celý vesmír nadržuje. I když Wile E. pod ním vyřízne otvor v mostu, spadne celý most (samozřejmě i s Coyotem) kromě toho malého kousku, kde se zrovna zastavil Road Runner. A zatímco Wile E. mizí v hlubině, svírajíc rezignovaně svou pilku, Road Runner pohodí svou maličkou hlavou, vyplázne imbecilně jazyk, zakvičí "Beep-beep! " a zmizí v dáli.

Souboj Wile E. Coyote vs. Road Runner má svá jasná pravidla, která se fanouškům depresivních eskapád nezdolného kojota podařilo odpozorovat a která jsou následující:

  1. Road Runner neútočí na Wileho E. jinak než tím, že dělá "Beep-beep".
  2. Ani žádná jiná fyzická osoba na Wileho E. neútočí. Všechno způsobuje jeho neuvěřitelná smůla a kazovost produktů firmy ACME (firma, která zásobuje všechny kreslené postavy WB).
  3. Wile E. by mohl kdykoliv přestat. Kdyby ovšem nebyl fanatik.
  4. Žádné dialogy. Nepočítáme skřek "Beep-beep", ani nápisy na cedulkách.
  5. Road Runner nikdy neopouští silnici.
  6. Veškeré souboje se odehrávají v nehostinných skalách amerických jihozápadních pustin (kde žijí jen tito dva tvorové, maximálně tam občas projede vlak - většinou proto, aby přejel Wileho E.)
  7. Největší nepřítel Wileho E. Coyota je gravitace.
  8. Wile E. je svými debakly víc ponížen než zraněn.
  9. Diváci vždycky fandí Coyotovi - kdo by taky fandil vypatlané kukačce?

Příběhy Wileho E. Coyota a Road Runnera jsou z celé série Warner Brothers ty nejšílenější a ve své komice nejtragičtější. Wile E., divákův hrdina, odchází (většinou směrem dolů) vždy poražen a pokořen. Může dělat cokoliv, karty už jsou jednou rozdané a Černého Petra bude mít vždycky on. Všichni to vědí. I Wile E. Coyote, génius.

ÚVOD ČÍSLO 3

Tak tohle byli tři nejzákladnější hrdinové kresleného universa Warner Brothers. Co typ, to osobnost - nikoliv dokonalá, ale osobnost. Pochopitelně jsou tu i další: třeba kocour Sylvester, který má všechny příznaky notorického alkoholika v posledním stádiu, až na to, že předmětem jeho posedlosti není chlast, ale přiblble infantilní ptáče Tweety Pie, které se Sylvester s coyotovskou zavilostí snaží dostat a sežrat (roadrunnerovskou rychlost zde nahradila Tweetyho klec, zpravidla umístěná na těch nejnepřístupnějších místech). Dále je tu trumf negramotnosti Tasmanian Devil, zkráceně nazývaný Taz (mohli jste ho vidět ve slavném sovětském seriálu Taz je zplnomocněn prohlásit...), jenž dokáže pouze dvě věci - točit se jako twister a cpát si různé věci do obrovské huby. Pak tu máme koktavé čuně Porky Pig, který je ze všech hrdinů Warner Bros. nejstarší a jenž poslední dobou přežívá už jen na konci filmů, kdy se vytrvale hlásí o svou závěrečnou hlášku "That´s All, Folks!" či prozpěvujícího si kohouta-sadistu s citem pro ty nejtvrdší kanadské fórky Foghorna Leghorna.

Samozřejmě, že Warner Brothers už dávno nejsou v dnešní skvělé, krvavé a naprosto brutální době ti, kteří nesou vlajku tvrdosti v kreslených groteskách. Kdo viděl Rena a Stimpyho nebo Beavise a Butt-heada, ví, že doba už je dávno dál. Warner Brothers však neházejí M-16 do žita a bojují dál o své místo na trhu - jeden z jejich posledních zásadních počinů na poli kreslených grotesek bylo vytvoření mladších verzí Bugse a spol. Pod názvem Tiny Toones je pustili do světa a přestože je to očividně dětštější verze, právě tady jsme se konečně dočkali těch slavných motorových pil.

ZÁVĚR ČÍSLO 1

Pokud jste dočetli až sem, upozorňujeme vás, že jste získal hlavní cenu. Je jí unikátní album sušených smrkanců, nazvané příznačně Soply 88-92 (kolekce pochopitelně obsahuje i slavného Zeleného Mauritia). Gratulujeme!

Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva