UPÍR V BROOKLYNU
Sledovat pád Eddieho Murphyho už dávno přestala být zábava. Kariéra toho člověka (v zájmu přehlednosti budu předstírat, že
fanstamagorická teorie salónních humanistů řadící černochy na úroveň lidí, je pravdivá) připomíná ze všeho nejvíc kutálení z
hodně dlouhých a strmých schodů doprovázené tupými nárazy, bolestivými výkřiky a praskáním kostí - a ušní balzám v podobě
křupnutí zlomeného vazu stále jaksi není na skladě.
Zatím posledním vyheknutím se stala hororová komedie Upír v Brooklynu;
Murphyho hrdina, černoušský krvopijec Maximillian si (po vzoru Cesty do Ameriky) přijel do New Yorku najít nevěstu, která je
současně posledním žijícím nemrtvým s ženským pohlavím. Hák je v tom, že dotyčná dáma, policistka černé (jak jinak) barvy,
neví nic o tom, že je z padesáti procent vampírkou (a nejásá při představě, že by se měla stát "pure"), takže se náš hrdina tlačený
deadlinem uchyluje stále k tvrdším metodám. Prvním tumorem filmu je už Murphyho figura, která má současně plnit funkci
charismatického gagmana a hlavního záporáka - což Murphy herecky vyřešil tak, že vygumoval svůj proslavený ječivý smích a
obalil se potrhaným černým kopírákem Toma Cruise z Interview s upírem. Režijní česnek tentokrát uchopil do ruky kdysi
proslulý hororový tvůrce Wes Craven (otec legendárního Freddyho Kruegera), který se poslední dobou intenzívně věnuje
výškrabu vlastního talentu a jehož slabost pro černé maso je všeobecně známá (Lidé pod schody). Jak Cravenovi, tak triu
scenáristů zůstal ovšem princip funkčního spojení hororu s komedií utajen a tak je výsledkem řemeslně standardní (až na ty
zapomenuté mikrofony v záběru; také kus jeřábu při lítací scéně docela dojme) horor občas znásilňený ostýchavými gagy (z nichž
za nejlepší lze považovat vytržené srdce a hnilobné rozpadávání se Maximillianova pomocníka). Zpotvořený kříženec žánrů si to
šněruje tmavou uličkou koncepce ode zdi ke zdi na vratkých nohách notorického alkoholika, aby po sto minutách zmoženě usnul
na promočených krabicích otevřeného happy endu. Eddie Murphy poskytl divákovi zhruba takový kulturní zážitek jako chlápek
schopný vykrkat ústřední melodii z Čelistí a není divu, že se od hororu rychle vrátil na svou komediální liánu (připravovaný Nutty
Professor). Upír v Brooklynu je vhodný pouze pro skalní negrofily, kteří se pomočují smíchy už při vyslovení Murphyho jména a
kteří se myslí, že "horor" je označení pro člověka žijícího v horách.
VAMPIRE IN BROOKLYN, USA 1995. Režie: Wes Craven. Hrají: Eddie Murphy, Angela Bassettová, Allen Payne.
Štěpán Kopřiva