IKARIE.net3...2...1...Books.czBooks.netCinemascopeTechnologieTexty + cenyIkarioTKMýty

DOBŘE SKRYTÉ NAPĚTÍ

Tenhle víkend se prostě nepovedl. Plánované oteplení vztahů v rodině skončilo fiaskem a navíc se při zpáteční cestě připletl do cesty náklaďák. Zoufalá klička před obřím chladičem vrhla auto rodinny Harrisonových do rozvodněné řeky. Ženě s dcerou se podařilo včas vyskočit, zato antikvariátníkovi Hatchovi hrozí, že se sám stane reliktem minulosti. Ač resuscitační jednotka dělá co může, zůstává vylovený Hatch stále neoblomně mrtvý. A tak se není co divit jejich úžasu, když po dvou hodinách mrtovlného tuhnutí náhle otevře oči, a jejich obavám zda právě nestatují v nějakém z remakeů Noci živých mrtvých.
Před tím než si Hutch Harrison udělal rychlokurs potápění, odebral se na druhý svět mladý uctívač ďábla Jeremy. Nejdřív ovšem zabil svou sestru s matkou a odkázal duši Satanu, a teprve pak si otevřel hruď chladným kovem obětního nože a pustil své vnitřnosti na procházku. Bohužel i on se vrací po krátké projížďce moodyovským tunelem zpátky a rozhodně ho ani nenapadne aby změnil svůj životní styl. Naopak má nové vražedné závazky a ostrý nůž.
Usedlý antikvář a bestiální vrah (nyní s krycím jménem Vassago) se probouzejí k životu a oba cítí jako by jim krátká exkurze za bránu smrti přidala ještě něco navíc. Brzy si uvědomí, že jsou spojeni neviditelnou síti telepatie, díky které má Harrison pochybnosti o svém zdravém rozumu a trauma z viděných brutálních vražd, a zabiják Vassago pocit, že právě Hatchova dcera Regina je ten pravý (i když zatím živý) doplněk pro jeho uměleckou poctu ďáblovi. Rozhodující souboj mezi nimi je stejně neodvratný jako stařecká senilita.
Režisér Brett Leonard se svým Trávníkářem (drze zaštítěným s filmem nesouvisejíicí povídkou Stephena Kinga) zalíbil snad jen fanatickým příznivcům virtuální reality. Kromě na tu dobu objevných počítačových triků nestál film za nic a o režijním rukopisu se dalo mluvit pouze s ceduli Pozor vtip. Od té doby už uteklo pár gigabytů a začátek Skrýše (natočené podle dalšího slavného hororáře - tentokrát Deana R. Koontze) předvádí Bretta v daleko lepším světle - vrhajícího na diváky zběsile stříhané filmové obrazy v závratném rytmu tvrdé elektroniky. Po perfektním setupu to ale náhle skončí. Příběh uvízné v moodyovském filozofování, napětí si odskočí na pivo a režie se od vizuální akrobacie vrátí zpátky k násobilce bezzubého strachu (vedle něhož je Barbucha pohrobkem Pátera Thomase), zkrátka celý thriller si znaveně odfrkne a zběsilný cval se změní v důstojnou chůzi. Obtížen esoterickým břemenem se film vleče od jednoho předpokládatelného zvratu k druhému, od jedné nelekavé bafačky k druhé a to včetně téměř povinného fórku po titulcích. Hlavní padouch vypadá tak, že by ho zmlátil i Woody Allen a ani velké červené, počítačem vytvořené Zlo uvnitř mu nedodá náležitý killappeal. Jeho monotóní vraždy (navíc cudně zastírané střihem) z něj neudělají obávaného zabijáka, stejně jako z nikoho neudělá pleš a bloňdatý vous wrestlingistu Hulka Hogana.
Zajímavostí Skrýše je účast Alicie Silverstoneové, známé zatím především z klipů skupiny Aerosmith. Rolí Reginy odstartovala svou hereckou dráhu, která jí přes Clueless zavedla až k pětimilionovým honorářům za nový film Excess Baggage. Tím podstatně předběhla svého filmového otce Jeffa Goldbluma, který nikdy nepřekročil stín úspěšnosti vržený křídly Mouchy a to ani tím, že si nechal v Jurském parku ukousnout nohu.

HIDEAWAY, USA 1995, 112 min., Režie: Brett Leonard, Scénář: Andrew Kevin Walker, Neal Jimenez., Kamera: Gale Tattersall, Hudba: Trevor Jones a různé písně, Hrají: Jeff Goldblum (Hatch Harrison), Alicia Silverstoneová (Regina), Kenneth Welsh (Breech), Christine Lahtiová (Lindsey)

Jiří Pavlovský