THE SHADOW
Když v úvodním prologu král tibetských opiových plantáží vychutnává svou neomezenou moc, bez mrknutí oka dává příkazy k
popravám a zálibně naslouchá vyděšeným hlasům, které ho nazývají Řezníkem z Lhasy, ještě netuší, že o několik minut filmového
času bude nucen konvertovat na stranu dobra a stát se maskovaným ochráncem pořádku v New Yorku. A nenechte se zmýlit
zdánlivou idyličností doby, kdy se století ještě nepřehouplo přes svou polovinu - vždyť právě vrcholí časy, kdy gangsteři nosí psí
dečky, kulomety s bubnovým zásobníkem jsou nedílnou náplní každého houslového pouzdra a do špinavé řeky si co chvíli jde
zaplavat otužilec v betonových lakýrkách.
A pak řekněte, že takové město nepotřebuje maskovaného mstitele. Už jste to řekli?
Tak jedeme dál. Dotyčný superman se nechává znát jako Stín, a pokud se dvourozměrně neplazí po zdi nebo jako neviditelný
přízrak nesonduje pohyb podsvětí, chodí oblečen do dlouhého černého pláště a širokého klobouku. Dalším poznávacím
znamením je červená šála přes ústa a dvě stříbrné automatické pistole, které ovládá s bravurou Jesse Jamese. Ale na padoucha,
který právě přibyl do Velkého Jablka, mu dva plné zásobníky stačit nebudou. Tenhle šikmooký tvrďák, který přicestoval v
zavazadlovém prostoru, pohodlně uveleben v kovovém sarkofágu, je jiný formát. Jeho kariéra je odstartována jedním vystřeleným
mozkem v muzejním depozitáři a vrcholí kulatou bombou, jež má v New Yorku provést generálku na Hirošimu. Za dramatického
cvakání číselného odpočtu se Stín musí vypořádat se svým protivníkem, jeho mongolskými pomahači a také s temnou stránkou
své vlastní duše.
Filmy podle comicsových předloh, televizních seriálů a v poslední době i počítačových her se na plátnech našich kin už
definitivně zabydlely. Stín představuje vyjímku, protože je vrhaný rozhlasovými vlnami. Zrodil se 31. srpna 1930 jako zprvu
anonymní hlas v pořadu Detective Story Hour a dostal záhy jméno, nespočet pokračování (v téměř čtyřiceti dílech Stínu propůjčil
hlas sám Orson Welles) i vlastní knižní řadu. Jeho zaprášenou slávu vytáhli na denní světlo hollywoodští lovci námětů, kteří ve
dne v noci slídí po divácky vyzkoušených tutovkách. Do legendární story se obul scénárista David Koepp (Smrt jí sluší, Jurský
park, Noviny) a zaplaťpánbu jí nijak neuškodil - ponechal zajímavou rozporuplnost hlavního hrdiny i nádech asijské mystiky.
Renomovaný režisér Russell Mulcahy (Highlander I-II, Ricochet), jeden z prvních odchovanců videoklipové školy, si u nás
vylepšil svou pověst, důkladně pošramocenou nezvládnutým Riskantním plánem a dokázal, že mu není cizí smysl pro patinované
retro a elegantní detail. Podařilo se mu dát odpovídající tvar atmosféře, která doposud existovala pouze ve slovech. Že se před
námi svět Stínu zhmotnil, je i zásluha herců, za které tu odvádí kus profesionální práce precizní Alec Baldwin (Hon na ponorku,
Útěk do Mexika), notorická snoubenka gangsterů Penelope Ann Millerová (Nováček, Carlitova cesta) a především skvěle slizký
Tim Curry (Rocky Horror Picture Show, Oscar). Stín neomračuje gotickým rozmachem batmanovské série ani neoslepuje
barevným spektrem Dicka Tracyho, přesto má dostatek jiskry a nápadů, aby diváka uvedl do stejného stavu, v jakém se kdysi
nacházeli posluchači původního Stínu.
THE SHADOW, USA 1994, 108 min. Režie: Russell Mulcahy. Scénář: David Koepp. Kamera: Stephen H. Burum, Hudba:
Jerry Goldstmith. Hrají: Alec Baldwin (Shadow/Lamar Cranston), Penelope Ann Millerová (Margo Laneová), Tim Curry
(Farley Claymore), John Lone (Shiwan Chan).
Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva