SAM RAIMI - OD MOTOROVÉ PILY K SHARON STONEOVÉ
Rýčem uťatá hlava rotuje vzduchem, sukovité kořeny stromů znásilňují ječící dívku, hustá černá krev stříká přímo do řvoucího
obličeje dobrovolného hrobníka, ruka zkušeně přehmatává na topůrku sekery při porcování lidského těla - tyto a ještě lepší
scény vyvolaly nadšený jásot fanouškovského publiku na tradičním španělském festivalu fantastiky v Sitges, uznalý aplaus se
ozýval i v Cannes.
Dělo se tak roku 1982, kdy tehdy dvaadvacetiletý Samuel M. Raimi táhl světem se svým prvním
celovečerním hororem Evil Dead. Amatérské dílo natočené o prázdninách skupinou přátel za pouhých 350 tisíc dolarů
vzniklo díky třicetiminutovce Within the Woods, kterou Sam Raimi natočil v roce 1979. Nízký rozpočet Evil Dead
kompenzoval Raimi vynalézavostí v oblasti jednoduchých, ale působivých triků (např. ohorožení je symbolizováno zuřivými
jízdami kamery) a zejména barvitým režijním stylem. Mnohokrát ojetý příběh o partě mladých lidí, která je na opuštěném
místě vyvražďována anonymním zlem (viz o dva roky starší Friday the 13th) Raimi natankoval obrovským množstvím krvavě
psychedelických obrazů snímaných bizarními způsoby. Jednotlivé sekvence jsou vychutnávané na doraz, často až k hranici
autoparodie, kinetická kamera přesně vychytává ty nejšílenější vize a samozřejmě nesmí chybět charakteristický tři sta
šedesáti stupňový panoramatický záběr. Ale nejedná se o samoúčelné driblování kamerou, jako to můžeme vidět u Věry
Chytilové nebo u posledních filmů Olivera Stonea - Raimiho extravagantní styl bezvýhradně slouží atmosféře.
Sláva Evil Dead si vynutila další dvě pokračování Smrtelné zlo 2 (1987) a Armáda temnot (1992), v nichž se ponurost
změnila ve splatterový humor druhého dílu a naivně fantaskní komično trojky (na které je vidět, že Raimi je velkým
obdivovatelem grotesek Three Stooges). Ve Smrtelném zlu 2 také naplno vykrystalizovala postava zombiebustera Ashe, k
němuž oddělitelně patří motorová pila na pahýlu pravé ruky a kterému propůjčil tvář a bradu Raimiho přítel a spoluproducent
první části Bruce Campbell.
Kromě trilogie Evil Dead má Sam Raimi na svém režijním svědomí černou kriminální komedii Crimewave (1985), na níž se
scenáristicky podíleli jeho kamarádi Ethan a Joel Coenovi, pulpově mstitelskou SF Darkman (1990) a western s Sharon
Stoneovou Rychlejší než smrt (1995), jenž je zatím jeho posledním a současně největším projektem. Ani v jednom z těchto
snímků se Raimi nevzdal svého ujetého rukopisu, který se stal předmětem kultovního uctívání na celém světě.
Sam Raimi se nevěnuje pouze režii - scenáristicky se podílel na filmu bratří Coenových Hudsucker Proxy, působí jako
výkonný producent ve vlastní firmě Renaissance Pictures (mj. se podílel na americkém debutu slavného hongkongského
akčního režiséra Johna Woo Živý terč) a často si střihne nějaký významný štěk ve filmech svých přátel - a to nejen u camei
posedlého Johna Landise, u něhož statoval v komedii Špióni jako my a upírské gangsterce Nevinná krev. Mohli jsme ho vidět
i v takových titulech jako je Maniac Cop, Millerova křižovatka, Historky z márnice, Hudsucker Proxy, Poslední boj či
Flintstoneovi. Ale těžištěm Raimiho filmařské práce zůstává samozřejmě dál režie a my věříme, že koketování s
konzervativními producenty áčkové ligy a s vnady Sharon Stoneové nijak neoubrousí hrany jeho stylu.
Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva