IKARIE.net3...2...1...Books.czBooks.netCinemascopeTechnologieTexty + cenyIkarioTKMýty

SAM RAIMI - OD MOTOROVÉ PILY K SHARON STONEOVÉ

Rýčem uťatá hlava rotuje vzduchem, sukovité kořeny stromů znásilňují ječící dívku, hustá černá krev stříká přímo do řvoucího obličeje dobrovolného hrobníka, ruka zkušeně přehmatává na topůrku sekery při porcování lidského těla - tyto a ještě lepší scény vyvolaly nadšený jásot fanouškovského publiku na tradičním španělském festivalu fantastiky v Sitges, uznalý aplaus se ozýval i v Cannes.
Dělo se tak roku 1982, kdy tehdy dvaadvacetiletý Samuel M. Raimi táhl světem se svým prvním celovečerním hororem Evil Dead. Amatérské dílo natočené o prázdninách skupinou přátel za pouhých 350 tisíc dolarů vzniklo díky třicetiminutovce Within the Woods, kterou Sam Raimi natočil v roce 1979. Nízký rozpočet Evil Dead kompenzoval Raimi vynalézavostí v oblasti jednoduchých, ale působivých triků (např. ohorožení je symbolizováno zuřivými jízdami kamery) a zejména barvitým režijním stylem. Mnohokrát ojetý příběh o partě mladých lidí, která je na opuštěném místě vyvražďována anonymním zlem (viz o dva roky starší Friday the 13th) Raimi natankoval obrovským množstvím krvavě psychedelických obrazů snímaných bizarními způsoby. Jednotlivé sekvence jsou vychutnávané na doraz, často až k hranici autoparodie, kinetická kamera přesně vychytává ty nejšílenější vize a samozřejmě nesmí chybět charakteristický tři sta šedesáti stupňový panoramatický záběr. Ale nejedná se o samoúčelné driblování kamerou, jako to můžeme vidět u Věry Chytilové nebo u posledních filmů Olivera Stonea - Raimiho extravagantní styl bezvýhradně slouží atmosféře.
Sláva Evil Dead si vynutila další dvě pokračování Smrtelné zlo 2 (1987) a Armáda temnot (1992), v nichž se ponurost změnila ve splatterový humor druhého dílu a naivně fantaskní komično trojky (na které je vidět, že Raimi je velkým obdivovatelem grotesek Three Stooges). Ve Smrtelném zlu 2 také naplno vykrystalizovala postava zombiebustera Ashe, k němuž oddělitelně patří motorová pila na pahýlu pravé ruky a kterému propůjčil tvář a bradu Raimiho přítel a spoluproducent první části Bruce Campbell.
Kromě trilogie Evil Dead má Sam Raimi na svém režijním svědomí černou kriminální komedii Crimewave (1985), na níž se scenáristicky podíleli jeho kamarádi Ethan a Joel Coenovi, pulpově mstitelskou SF Darkman (1990) a western s Sharon Stoneovou Rychlejší než smrt (1995), jenž je zatím jeho posledním a současně největším projektem. Ani v jednom z těchto snímků se Raimi nevzdal svého ujetého rukopisu, který se stal předmětem kultovního uctívání na celém světě.
Sam Raimi se nevěnuje pouze režii - scenáristicky se podílel na filmu bratří Coenových Hudsucker Proxy, působí jako výkonný producent ve vlastní firmě Renaissance Pictures (mj. se podílel na americkém debutu slavného hongkongského akčního režiséra Johna Woo Živý terč) a často si střihne nějaký významný štěk ve filmech svých přátel - a to nejen u camei posedlého Johna Landise, u něhož statoval v komedii Špióni jako my a upírské gangsterce Nevinná krev. Mohli jsme ho vidět i v takových titulech jako je Maniac Cop, Millerova křižovatka, Historky z márnice, Hudsucker Proxy, Poslední boj či Flintstoneovi. Ale těžištěm Raimiho filmařské práce zůstává samozřejmě dál režie a my věříme, že koketování s konzervativními producenty áčkové ligy a s vnady Sharon Stoneové nijak neoubrousí hrany jeho stylu.

Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva