







ŠÍLENSTVÍ
"Čtete rád Suttera Canea?" ptá se hlavní hrdina filmu mladíka, jenž právě vyšel z knihkupectví.
"Ano," odpovídá zaskočený mladý muž a k hrudi si tiskne nejnovější Caneův horor V tlamě šílenství.
"V tom případě vás tohle nepřekvapí," prohlásí náš hrdina pochmurně a rozpoltí tázanému sekerou hlavu.
A to byl přitom tenhle náš hrdina John Trent na začátku celého příběhu takový racionálně uvažující pragmatik. Poznamenán svou
profesí vyšetřovatele pojišťovacích podvodů, nevěřil nikomu a ničemu, za vším hledal nějaký podraz. S tímto postojem také
přistupoval ke své poslední zakázce - najít zmizelého autora hororových bestsellerů Suttera Canea, jehož sláva a milióny
prodaných výtisků už dávno ze světa vygumovaly nějakého Kinga, o Barkerovi ani nemluvě. Trent veden svým pečlivě
pěstovaným cynismem a dlouholetou zkušeností čuchá za okatě tajemným vypařením reklamní trik nakladatelství a po boku
odpovědné redaktorky vyráží do míst, kde se má nacházet městečko Hobb s End, existující pouze v Caneových románech. Ale
ono tam doopravdy je - je přesné takové, jak ho Cane napsal. Trentovo přesvědčení, že vše je zinscenované divadýlko se drolí
víc a víc s každou podivnou skutečností, na kterou naráží.
Jeden z největších žijících klasiků hororového žánru John Carpenter, který své jméno vyřízl do pulsující masy fondu hrůzy
motorovou pilou talentu - jak se o tom kdykoliv můžete nechat přesvědčit Halloweenem, Věcí nebo Christinou - opět přichází se
starými osvědčenými metody jak upnout divákovu psychiku do svěráku děsu a utahovat tak dlouho, dokud nepraskne jako
kapitulující vraždící rajče. Jeho nejnovější kousek Šílenství je příjemná změna po všech těch teenagerských vyvražďovačkách
(samozřejmě nic proti Mikovi, Jasonovi a Freddymu), je klasickým hororem s inteligentním scénářem, v němž se kloubí Země
smíchu Jonathana Carrolla s H. P. Lovecraftem a Stephenem Kingem. Dlouhodobá kompozice budování napětí a temné atmosféry
sice občas bere zasvé při bafačkách trikově pochybných příšer. Naštěstí je Carpenter nikdy nenechává na plátně ani o sekundu
déle než je nezbytné a víc staví na příběhu, jenž místy předvádí téměř dickovské hrátky s realitou. Ve výsledku Šílenství sází na
tajemných náznacích a na od začátku vytvářeném pocitu nejistoty, který je korunován Carpenterovým oblíbeným unhappyendem.
Šílenství si můžeme vykládat jakožto varování před mocí vyvoleného jedince ve světě mediální hysterie, ale nebo také jako
ponurý slib hororového magnáta svým věrným: Počkejte, jak to jednou těm neznabohům natřeme!
IN THE MOUTH OF MADNESS, USA 1994. Režie: John Carpenter. Hrají: Sam Neill, Julie Carmenová, Jurgen
Prochnow.
Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva