IKARIE.net3...2...1...Books.czBooks.netCinemascopeTechnologieTexty + cenyIkarioTKMýty

JUMANJI

Jednou z mála vlastností, kterou se člověk liší od zvířat (kromě schopnosti pilotovat F/A 18A Horner a daru smát se sitcomovým gagům) je jeho vášeň pro hry. Neboť žádný jiný tvor by se nedokázal vrhnout do Macochy hazardu s takovým nadšením jako člověk - ať už se jedná o zdánlivě nevinné Člověče, nezlob se (které ovšem obsahuje latentní prvky perverzní brutality - vzpomeňte na některé obvzvlášť drastické defenestrace figurek), vzývání molitanové kuličky v hbitých prackách ruského skořápkáře, bohorovné přihazování milionových žetonů při pokerové partii se dvěma dvojkami, stresování před monitorem počítače, na němž x-comoví emzáci vyrubávají speciální komando nebo o projekci hůlkovitých souchotinářů do kulturistických vazbičů v rámci projektu DrDo.
Ale každý člověk, i ta nejposlednější rosolovitá žoužel v chapadlech gamblingu, by se měl pořádně zamyslet, pokud narazí na temně dunící deskovou hru s tajemným názvem Jumanji. Nejdřív by měl důkladně zpytovat své vnitro: opravdu chci být na x let vymazán ze světa? Opravdu chci být ubodán moskyty, sežrán lvem, rozdupán stádem rozběsněných nosorožců, pohlcen masožravou kytkou nebo zastřelen fanatickým koloniálním sáhibem? A teprve pokud bude odpovědí na všechny otázky bujaře vyvřísknuté "Ano!", může tento sebevrah rozložit na stole Jumanji a hodit kostkami.
Roku 1969 padla Alanu Parrishovi pětka a byl pohlcen vesmírem Jumanji. Celých dlouhých dvacet šest let hra nezúčastněně čekala, až se objeví někdo, kdo bude pokračovat v tak slibně rozjeté partii. Došlo k tomu až v roce 1995, kdy tamtamy Jumanji přivolaly dva čerstvě traumatizované sirotky Judy a Petera a než si děti stačili uvědomit, že se zapletli do hry, z níž se nedá odejít před koncem, past sklapla. Zelené peklo mohlo konečně doširoka otevřít svůj chřtán.
Jumanji jako hra je prostě smrtící. A co Jumanji jako film? Hodně napoví, když vám řekneme jméno jeho režiséra: Joe Johnston. Tento renomovaný trikař, který se podílel na takových přelomových událostech jako byly Hvězdné války, (...), se trhnul ze svého cechu režijním debutem Co je malý, to je hezký (podivná česká mutace titulu Honey, I shrunk the Kids). Příběh o dobrodružné cestě mikrodětí přes dvorek (s Rickem Moranisem v roli šíleného vynálezce) sklidil jednoznačný divácký aplaus, vyvolal méně kvalitní pokračování Honey, I Blew Up the Kid a udělal Johnstonovi natolik neotřesitelný kredit, že ho nedokázalo zrušit ani zřícení Rocketeera a svržení Pagemastera - Vládce knih. Díky jeho pověsti specialisty na zvláštní efekty mu byla firmou Sony přiřknuta režie highbudgetového komediálního napínáku Jumanji podle předlohy Chrise Van Allsburga. Komu jinému než bývalému trikaři také svěřit plánovaný předvánoční hit pro děti, ve kterém je sice úvodních deset minut bez FX exhibicí a závěrečný pětiminutový happáč také nevypadá dotknut rukama trikových expertů, ale vše ostatní je naprosto viditelné softwarové běsnění počítačů Industrial Light and Magic a Amalgamted Dynamics. Jumanji s triky stojí a padá - pálí na nás jednu salvu za druhou, od imitací všech možných zvířat až po lokální přírodní katastrofy. Všechno ostatní - přímočarý děj složený z jednotlivých hodů a z úprků před jejich následky (gradující ve skvělé kumulační krizi se zkamenělou podlahou, rostlinou plivající jed, velkými pavouky a zemětřesením), napětí, humor i jako vždy výborný Robin Williams (který po sérii finančních kolapsů typu Hraček nebo Jsme jenom lidé zase díky Mrs. Doubtfire - Táta v sukni nabral dech a i když mu roli Riddlera v Batman navždy vyfoukl před nosem Jim Carrey, dokázal navázat právě veleúspěšným Jumanji) - jsou pouhé pihy krásy na alabastrově bílé tváři počítačové krásky. Johnston totiž při natáčení náročného projektu vsadil všechno na kartu se symbolem mikročipu, Silicon (teď nemáme na mysli ňadra Julie Strainové) na nás rozverně mává z každého záběru a dělá z filmu nabídkový katalog computerových kouzel. Nekoná se ovšem precizní piplačka ve stylu Jurského parku, zvířata působí dojmem nadýchaných neživotných loutek - možná proto, že je na rozdíl od dinosaurů, známe v originálním vydání ze školních exkurzí do ZOO. Zato synchronizace těchto pseudoživočichů s hereckým ansáblem si zaslouží uznání v podobě pokleslé čelisti. O tom, že to rozhodně nebyla žádná procházka mrkvovou zahradou, nám může něco říct i Robin Williams, který natáčení složené z komunikace s imaginárními protihráči masírující hercovu představivost dává do jednoho fochu se svými zkušenostmi s LSD. "Kamkoliv se podíváte, vidíte přízraky. Bob Hoskins se mi svěřil, že při natáčení Who Framed Roger Rabbit viděl všude lasičky - třeba i v uchu bankovní úřednice."
Přestože k principu hry samé můžeme mít hodně výhrad - na herním plánu nejsou žádná kladná políčka, nebezpečí neohrožuje jenom hráče, ale všechny kolem a v podstatě neexistuje výherní bonus (to vše by se dalo odpustit, pokud bereme hru jako past, ale v tom případě měla být pojednána víc démonicky, něco jako dětský Hellraiser), přestože Jumanji není Mont Everest speciálních efektů a přestože nedosahuje zábavnosti Johnstonova debutu, má spád a rozhodně je lepší věnovat hodinu a půl tomuto trikáči než stát v pasáži metra a zkoumat, pod kterou ze skořápek se ta zatracená kulička ukrývá.

JUMANJI, USA 1995. Režie: Joe Johnston. Hrají: Robin Williams, Jonathan Hyde, Kirsten Dunstová, Bradley Pierce.

Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva