TENHLE ČLÁNEK JE ABSOLUTNÍ PECKA!
No, není to tak úplně pravda, nebude to taková pecka, jak slibuje nadpis, ale začali jste číst a to je podstatné. Účel - jak
říkají kolegové jezuité - světí prostředky. Navíc je v tomto případě název celkem na místě, protože se budeme věnovat
filmovým reklamním sloganům, které mají jediný účel: popadnout každého potencionálního diváka za límec a vhodit do
kinosálu, popřípadě zapůsobit jako magnet na jeho ruku šátrající v regálech videopůjčovny. V tomto peckoidním článku na
vás hodláme vytáhnout hrst zajímavějších hesel, na které jsme při své diggeřině narazili.
Je pravda, že ještě před dvěma roky bylo u nás nejčastěji používanou formou sloganu lakonické prohlášení "X a Y v hlavních
rolích napínavého thrilleru" nebo "Veselá komedie pro celou rodinu" - i když je pravda, že občas někdo dostal záchvat
invence a zmohl se na "Volné pokračování veselé komedie pro celou rodinu.". U videokazet byla situace o něco lepší,
protože tam si díky menším nákladům a větší produkci distributoři dovolili víc. I když zase na druhou stranu vznikaly takové
kuriozity jako třeba u Lidské chyby: "Dramatický příběh člověka, který vytvořil kosmický dóm. Aby ho vyzkoušeli, rozhodli
se zabít jeho rodinu." Ale o skvostech na videobalech si popovídáme někdy jindy - teď se vrátíme zpátky k výlevům na
plakátech. V letech 1994 a 1995 se začaly více přebírat americká distribuční mota (která jsou díky dlouholeté praxi logicky
lepší), ale přesto jich není tolik, abychom na nich postavili článek. Většinu tedy tvoří překlady z angličtiny.
A teď už k věci. První skupina hesel je složena ze suchých úderných vět, které mezi sebou soutěží o nejmenší počet slov.
Jedním z nejstručnějších je Impérium vrací úder, které ani žádnou reklamu nepotřebovalo a vystačilo s pouhým
"Dobrodružství pokračuje.". Stejně tak si věřily Čelisti, jež vyrukovaly s významným "Ona byla první." Ani pozvání k prvnímu
rande s Freddym Kruegerem nebylo zvlášť ukecané a Noční můra v Elm Street vyhrožovala podivnou parafrází lékařských
doporučení "Spánek zabíjí.". V případě, že je k filmu s razantním motem natočen sequel, je slogan možno různě obměňovat.
To byl případ Mouchy, kde varování "Budete se bát. Hodně bát." zmutovalo u Mouchy II v "Budete se hodně, hodně bát.".
Stejné šokující změny postihly i Wayneův svět. Zatímco u prvního dílu se slibovalo "Budete se smát. Budete brečet. Budete
řvát." u dvojky už se neskbrlilo: "Znovu se budete smát. Znovu budete brečet. Znovu budete řvát." Touto cestou se ovšem
nevydala vetřelcovská sága, pro níž byly ve shodě s různým laděním jednotlivých dílů vymýšleny i různé typy mot. Hororová
jednička upozorňovala, že "Ve vesmíru nikdo neuslyší tvůj křik.", akční dvojka nekompromisně hlásala "Tentokrát je to
válka." a z depresivní trojky byla slyšet rezignace: "Ta děvka je zpátky." (i když v tomto případě není jasné, jestli měl autor
na mysli Královnu vetřelců nebo Ripleyovou).
Druhou skupinou jsou věty, které přímo drásají divákovu zvědavost mnohoznačným příslibem, jejíž jediným ukojením je
expresní návštěva kina. Většinou jde o horory - klasický příklad jsou Body Snatchers, kteří vás ponoukají "Představte si... Vy
jste pryč a někdo jiný žije ve vašem těle.". Naopak Šílenství tvrdí, že "Mají vaši mysl a nemají v úmyslu ji vrátit.". Anonymní
komentátor vás s mrazivou neosobností varuje, že Přichází Satan!: "Dobré ráno. Jste o jeden den blíže konci světa. Byli jste
varováni." a o výhodách lidské rasy v arktickém mrazu hovoří Věc, když říká "Člověk je nejteplejší úkryt.". Plný pytel
problémů také slibuje film noir Romeo krvácí svým "Myslí si, že je tím nejšťasnějším poldou... Je totiž stále ještě naživu.".
Jiná hesla se vás zase snaží nabudit představou, jak to hlavní hrdina rozjede. Sem jednoznačně patří Shocker a jeho "Brutální
vrah Horace Pinker byl popraven... a to ho pěkně naštvalo!". Lidé, kteří viděli Evil Dead I-II (dvojka u nás jako Smrtelné zlo
2) a viděli v akci exterminátora mrtvých Ashe i s jeho věrnou motorovou pilou, ví, že se mají na co těšit, jestliže jim popisek
k třetímu dílu, Armádě temnot říká: "Je ztracený v čase. Obklíčený zlem. A dochází mu benzín..." a stejně tak fanoušci
kosmického lovce lebek slintají nedočkavostí, když čtou u Predátora 2 "Je ve městě a má jen pár dnů na zabíjení" (tento film
u nás byl uváděn motem "V Los Angeles řádí Predátor a široko daleko není žádný Schwarzenegger, který by ho zastavil."). I
návrat psychopatického zvířecího detektiva ve filmu Ace Ventura 2: Volání divočiny je ohlašován mohutnými fanfárami:
"Nové šílenství. Nové dobrodružství. Stejný účes.". Na každého normálního diváka také musí pozitivně zapůsobit pozvání k
sledování v Anglii pronásledovaného filmu Clockwork Orange: "Prožijte dobrodružství s mladým mužem, jehož hlavními
zájmy je znásilňování, brutalita a Beethoven.". Příznivcům Arnolda Schwarzeneggera, jeho Terminátora a jeho nejslavnější
věty se zase určitě zrychlí tep, až se u Terminátora 2: Dne zúčtování dozví, že "Řekl Já se vrátím ... a myslel to vážně." (tato
akční gigapodívaná má ještě náhradní heslo "Nic osobního."). Pozadu nezůstává ani Bruce Willis v thrilleru Na dostřel -
"Neměli ho pouštět na vodu, když nechtěli, aby dělal vlny." - nebo v Posledním skautovi - "Každý ho už odepsal, ale on se
vrátil.". S klidným svědomím můžeme po bok těchto borců postavit Buffy, zabíječku upírů s neskromným "Hrabě Dracula se
před ní také třese." a transvestitu Divina i obezitu Ricki Lakeovou v kultovním tanečním snímku Hairspray s bohorovným
"Svět byl sice ve svrabu... Jejich účesy ale byly perfektní."
Další kategorie opouští cestu jemných náznaků či přesvědčování o tom, jak je hrdina tvrdý a rovnou nám oznamuje, co nás ve
filmu čeká, co to s námi udělá a jak je ten film tvrdý. Evergreenem hororů je hláška "Abyste neomdleli, stále si opakujte: je to
jenom film... jenom film... jenom film...", kterou můžeme najít nejen u slavného The Hills Have Eyes, ale i u Last House on the
Left či Strait-Jacket. Odvážně zní tvrzení italského gore Suspiria, které se holedbá: "Jen jediná věc je hrůznější než poslední
dvanáct minut tohoto filmu - jeho předešlých osmdesát.". Slibně zve film o béčkovém hororáři Matinee: "Lawrence Woolsey
dovedl dát svým divákům to, po čem toužili: úzkost, hrůzu, děs." a máme pocit, že do této skupiny spadá i naše suchá
reklama na obalu Braindeadu "Nejkrvavější film všech dob." (abychom si také přihřáli polívku). Svým způsobem sem
můžeme počítat i bestiální výhrůžku české komedie Divoké pivo "Legrace se daří, kde se pivo vaří.", která slabší povahy
zahání s vyděšeným skřekem na ústup.
Reklamní slogany jsou uměním zkratky a mistr tohoto řemesla tohoto řemesla v nich dokáže na pár řádcích vystřihnout
nečekanou slovní piruetu. Často tak dochází k případu, že upoutávka je lepší než film samotný. Člověk je ovšem tvor
nepoučitelný a tak je možno se čas od času přistihnout, jak se kradete na Nexus 2: Deflorace jenom proto, že má lákavé
heslo "S poctivostí nejdál pojdeš.".
Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva