IKARIE.net3...2...1...Books.czBooks.netCinemascopeTechnologieTexty + cenyIkarioTKMýty

COMICS VERSUS FILM - SOUDCE DREDD

Hollywoodská krize námětů roste a sílí. Speciální komanda storyhunterů obracejí televizní archívy vzhůru nohama, dělají razie v knihkupectvích, kde zabavují každý jen trochu prodejný román a jejich okované boty pravidelně vykopávají dveře comicsových prodejen. Na denním pořádku jsou přestřelky mezi gangy jednotlivých filmových studií, tahajících se o nejtučnější kousky (například zákopová válka o nového Spidermana se táhne už druhým rokem a stále to nevypadá, že by se James Cameron dočkal svého vysněného projektu).
Přitom největší bitvy na comicsovém poli už jsou dávno dobojované - trofeje Supermana a Batmana zaujímají čestná místa nad krby filmových producentů obklopeny hejnem menších úlovků. Mezi nimi můžeme objevit postavy jako je Barbarella, Flash Gordon, monstra z Creepshow, Dick Tracy, Captain America, Flash, Swamp Thing, Punisher, Eric Draven z Crow, Tank Girl či ještě horká Barb Wire - hraje ji Pamela Andersonová z Pobřežní hlídky! (Nechybí ani dýchavičně parodické imitace typu Meteor Mana nebo Blankmana z doupat zakomplexovaných černochů, kteří se nedokáží smířit s tím, že comics je výhradní zábava bílé rasy.) Ale tvrdí lovci námětů nemají čas kouřit dýmky u zmiňovaných krbů a kochat se pohledem na vypreparované hlavy superhrdinů - je ještě mnoho slavných postav, které pobíhají nekontrolovaně po ulicích. V současnosti jdou po těchto osobách: Catwoman, Razor, Ghost Rider a tým X-menů. A až je dostanou, nečeká je nic pěkného. Co se vlastně děje za zavřenými dveřmi studiových mučíren? Jaké hrůzné vivisekce a zvěrstva se tam páchají ve jménu Filmu? Ukažme si to na příkladu Soudce Dredda.

Jak vlastně vypadal Dredd, muž který - jak praví slogan - "trestá vinné a udržuje nevinné v nervozitě" ve svém comicsovém životě? Zeptejme se na to dvou renomovaných expertů a vůbec fajn hochů, Jiřího Pavlovského a Štěpána Kopřivy. "Fanatický vyznavač zákona, který svou zapáleností pro věc v pohodě strčí do kapsy Torquemadu i Koniáše," tvrdí o něm tito comicsoví recenzenti, "bigotní polda bez smyslu pro humor, tvrdý suchar bez soucitu (jediný, ke komu má jakýsi vztah, je jeho domácí robot Walter - noční můra každého logopeda), jenž nepřimhouří oko nad sebemenším přestupkem a nedělá rozdíly mezi několikanásobnou bestiální vraždou a chůzí na červenou (často je dokonce trestá tou samou sazbou)." Tak pravili klasici a ani my bychom to neřekli lépe. A co se dělo, když Dredda lovci chytili?
Během té doby, co ho drželi v té vykachlíčkované místnosti se žlábky na krev, se na něm postupně vystřídalo šest scenáristů. Smutné na tom je, že se k závěrečnému dorážení propůjčili i takoví scenárističtí formáti jako Steven E. de Souza (Smrtonosná past, Running Man, Komando) a William Wisher (Terminátor 2). Jimi zpracovaný Dredd ani nepoznal, že se prostředí kolem něj změnilo a že ho místo do brutálně ironického comicsu vypustili do výběhu filmové kašičky bez chuti, určené pro osazenstvo akčních jeslí. Comicsový příběh, který si vzal smrtonosný scenáristický sextet do práce, se jmenoval The Day The Law Died! (poprvé publikován 1982 a v roce 1991 vyšel v souhrnném vydání pod názvem The Complete Judge Caligula) a původně pojednával o Mega-City One upící pod nadvládou šíleného Judge Cala, který ve městě rozpoutal orwellovský teror se zákazem projevů štěstí na veřejnosti, hromadnými popravami podle abecedy a jmenování své oblíbené zlaté rybičky do funkce Judge Fishe (Dreddův otec, libretista John Wagner se tady inspiroval krvavými kulišárnami starověkého (Strýčka) Caliguly). Scenáristé filmu využili jenom jeden z motivů - falešného obvinění Dredda z vraždy a jeho boj za očištění jména (i města). Ale zatímco v comicsu je pro Dredda neomylnost zákona natolik neotřesitelná, že je ochoten připustit vinu, i když si svůj čin vůbec nepamatuje, ve filmu vykřikuje něco o nevině a o tom, že se vrátí (ne, pardon, to byl někdo jiný). Zbytek děje se odvíjí podle osnovy slohové práce z třetí třídy základní scenáristické - křivé obvinění, útěk z vězení, připojení komického partnera, boj za spravedlnost, připojení krásné partnerky, ještě více boje za spravedlnost, konfrontace s padouchem a závěrečná holomajzna. Šíleného tyrana Cala nahradila postava z jiných příběhů - klonový bratr Rico, který místo pořádání holocaustů jenom výhružně blekotá. Skutečnou lahůdkou pro milovníky klišé je již zmiňovaný komický partner, v tomto případě fikaný zlodějíček (upotřebený v Barbaru Conanovi i Nexu), jehož všechny vtipné hlášky dostali scenáristé přibalené už při koupi v obchodu s použitými hrdiny. Zlodějovým jediným kladem je, že na něj může Dredd vrhat vražedné pohledy.
Režií velkorozpočtového áčka (náklady se nakonec zastavily na šedesáti pěti miliónech) byl pověřen šestadvacetiletý Angličan Danny Cannon, pro něhož to bylo teprve druhé setkání s režisérským megafonem. (Osobní vzpomínka: Když jsme se před rokem dozvěděli, že má Cannon dělat Soudce Dredda, okamžitě jsme si sehnali jeho debut, gangsterku Mladí Američané. A z toho, co jsme viděli, nám šedivěly vlasy hrůzou. Mladí Američané sice nejsou špatná komorní konverzačka, ale rozhodně nevypadají jako dílo někoho, kdo je hoden toho pohlédnout Dreddovi z očí do přilby. Budoucnost nám dala za pravdu.) Cannon sice na jednu stranu prohlašoval, že je odmalička Dreddovým fandou, na stranu druhou však z jeho úst zněly podivné věty typu "Comicsoví čtenáři musí dospět", "Dredd by měl projevovat city" a podobné perverzity. K tomu připočtěte, že hollywoodský nováček byl vystaven neustálému tlaku producentů a jejich snaze zformovat dílo do podoby co nejprodejnějšího artefaktu a dostanete kompletní obraz zákulisí. Cannon dokázal sice prokličkovat minovým polem producentských požadavků bez ztráty končetiny, nicméně jeho účelný bežecký styl se dá jen těžko označit jako elegantní. Čestnou vyjímku tvoří strhující honička na vzdušných skútrech, byť ji trochu ruší kolísavá triková úroveň.
Další ranou pod Dreddův pás byl útok nechvalně proslulé organizace MPAA, přidělující filmům tzv. rating - označení od kolika let jsou snímky přístupné. Soudce vyfásl R, což znamenalo limit sedmnácti let, čili úbytek platících mlaďochů (copyright Ivan Sliz) a finanční krach. Producent Andy Vajna (Rambo I-III, Angel Heart, Total Recall, Smrtonosná past 3), polovina proslulého, dnes již neexistujícího dua Kassar-Vajna, vrazil svým lidem do ruky nůžky a nastaly jatka. Šedesát nejkrvavějších záběrů (cca dvacet minut filmu) šlo ven a už se nevrátilo. Nejenže tím rapidně klesla kvalita (pro nechápavé: brutalita = kvalita) snímku, ale diváka mohou některé mezery v ději zarazit. Nejřvavějšími příklady jsou scéna, kdy je sadistický příkaz "Utrhni mu ruce a nohy! " následován decentním čůrkem krve nebo útok nehotových klonů, který byl ustřižen hned po jejich probuzení - což je o to bolestnější, že to měla být jedna z opor finálního kataklyzmatu. Ironií osudu je, že se film přesto (nebo právě proto) stal jedním z největších kasovních propadáků loňského roku. Nezachránila to ani bombastická výprava Petera Younga (např. Batman), který gigantické Mega-City One pojednal ve velkolepém bladerunnerovském stylu.
A co herci - ptá se jistě Olda Říha - mají si kde hrát? Respektive, umí vůbec hrát? Patrně ano, ale dovedně to maskují. Jurgen Prochnow a Max von Sydow v přehrávání rolí nijak nezaostávají za afektovaným Armandem Assantem v roli největšího padoucha - všem lezou po obličejích emoce jako vypasení červi (podle Marka Dobeše dokonce pochodují v desetistupech). Nejlepším hercem snímku je (pro někoho možná překvapivě) Sylvester Stallone, který se pro roli neoblomného strážce zákona přímo narodil. Vždycky když zkřiví ret a zavrčí "Já jsem zákon" či "Rozsudek smrti bude vykonán ihned", srdce každého dreddisty zaplesá. Stalloneův nekompromisní tvrďák k nám přichází z těch starých dobrých časů, kdy hrdinové byli osamocení, nemluvní a drsní, kdy ještě nebylo zvykem, aby každý ranař měl doma chápající manželku a chumel rozjívených capartů, ke kterým zbaběle utíká kdykoliv dostane od padoucha přes hubu. Stallonemu se podařilo přesně vyhmátnou jádro comicsového pudla a s rukama ještě zakrvácenýma od psích vnitřností vymodeloval stylizovanou bustu Soudce Dredda natolik dobře, že mu zatvrzelí Dreddovi fanové snad odpustí i sundání v comicsu nikdy neodkládané přilby. Sly znovu dokázal, že je výrazná osobnost a je škoda, že mu zbytek filmu nesahá ani po namakané kotníky. A jestli chcete vidět Slye v něčem novém a kvalitním, jděte na hitmanské šachy v Nájemných zabijácích.
Tímto končíme pitvu Soudce Dredda - přikrýváme jeho vykuchané tělo prostěradlem a dovolíme hihňajícímu se zřízenci, aby ho odvezl zpátky do jeho domovské ledničky. Stahujeme si potřísněné rukavice, odkládáme gumové zástěry a zveme ty z vás, kteří se během pitvy nepozvraceli ani si neustlali na zemi, do bufáče za rohem, se kterým máme my filmoví patologové čilou družbu. Nad hamburgrem (ze kterého ještě čouhá visačka s nápisem John Doe) si shrneme výsledek bádání a vyslovíme několik smělých teorií. Důvodem, proč se comicsové ekranizace tak málokdy zavděčí obdivovatelům původních kreslených světů spočívá samozřejmě v řeznické práci filmových scenáristů (o které se zmiňujeme výše), jejímž úkolem je zbavit hrdinu všech pobuřujících rysů (pro které si ho čtenáři oblíbili) a vycpat ho pilinami filmových klišé. Scenáristé to pochopitelně nedělají pro nějaké své zvrhlé potěšení ani pro to, aby si potom telefonovali a vytahovali se, jak kterého hrdinu zprznili. Jádro pudla (jiného, ne toho, co roztrhal Stallone) je v diametrálním rozdílu mezi zákonitostmi filmu a comicsu. V kresleném seriálu vám nepřijde divné, že se někdo v barevném kostýmu prohání městem a hází kusy budov po jiných, podobně oblečených jedincích - jednak je to základní princip žánru a jednak je tu, stejně jako u knihy, nezbytné velké zapojení představivosti čtenáře, díky němuž se on sám stává spolutvůrcem příběhu. Film je už od lumierovských plenek blíže skutečnosti (svou roli v tom hraje i vizuální forma: comicsová kresba už svou podstatou vnáší do hry znerealističťující - kdo tohle slovo dokáže vyslovit pětkrát rychle za sebou, je borec - prvek) a díky tomu působí jakýkoliv chlápek v kostýmu komicky a nepravděpodobně. Ergo se musí okolní svět přestylizovat k jeho obrazu a on sám trochu vydlabat a nacpat levnou psychologií (traumata apod.) vysvětlující proč chodí v té legrační masce, když široko daleko není žádný maškarní ples. Nehledě na tu starou známou prvadu, že na dvaatřiceti barevných stranách si můžete dovolit leccos, co by vám ve filmu za x milionů u diváků jen těžko prošlo. No, to by bylo všechno. Dožvýkejte svůj hamburger, dochlemtejte colu, zaplaťte za nás útratu a vypadněte.

JUDGE DREDD, USA 1995. Režie: Danny Cannon. Hrají: Sylvester Stallone, Armand Assante, Jurgen Prochnow, Max von Sydow.

Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva