BĚLÁSEK
Snímek Bělásek je jako čerstvě rozvité, něžné poupě, které vyrostlo na emocionálně vyprahlé louce naší filmové distribuce. Je to
kvítek, z něhož může každý divák svým sosáčkem lokat lásku, přátelství a porozumění... Klid, děláme si srandu. Ve skutečnosti
je to pěkná blitka. Je ale překvapivé, jak snadno ostatní kolegové recenzenti podlehli primitivnímu citovému vyděračství a jako na
běžícím pásu začali vyrábět nekritické opusy podobné těm dvěma homosexuálním větám v úvodu recenze. Naštěstí jsme tu ještě
my, dva poslední majáky v rozbouřeném moři emocí, které vám posvítí na tu jedinou správnou cestu.
Vezměte prvních pět věcí, které vás napadnou při námětu "odlišný géniální mladík v našem xenofobním světě", obalte je frázemi o
upřímnosti a potřebě porozumění, vražte tam koňskou dávku slzopudné sentimentality a váš výsledný sněhulák se od Běláska
nebude moc lišit. Scenárista a režisér Victor Salva (má za sebou zatím jen dobrou Špatnou společnost s Lancem Henriksenem a
Ericem Robertsem) zamířil veškerý svůj arzenál na divákovy slzné kanály a jal se je 111 minut systematicky bombardovat bez
jakékoliv přestávky nebo humorného odlehčení. Bohužel ve své snaze natočit emoční buchar, který rozpláče i Stevena Seagala,
se vykašlal na nějaké ozvláštňování námětu a napral to tou nejkratší cestou. Jako by zapomněl, že takových filmů už jsme viděli
tucty (Starman, D.A.R.Y.L., Nell, Wizard), že ke zvládnutí takového tématu nesmí být tvůrce žádná muší váha a že slalomem
kýče dokáží prokličkovat jen ti nejlepší (Spielberg - E. T., Levinson - Rain Man, Zemeckis - Forrest Gump). A to Salva
rozhodně není. U Běláska dokážete dopředu odhadnout nejen následující scénu, ale i větu či záběr.
Samostatnou kapitolou jsou herci. Asi jediným kladem filmu jsou výkony rtuťovitého Jeffa Goldbluma a především
charismatického hereckého totemu Lance Henriksena. Na opačnou misku vah položme nechutnou bílou larvu Seana Patricka
Flaneryho, který se bezbranně kroutí a každým mrknutím králičího oka se snaží předstírat jak je ubohý, osamělý a geniální.
Žebroní o divákův soucit stejně vlezle a neodbytně jako Rumunka s vycpaným kojencem v metru.
Zastánce něžného humanismu tohoto filmu jistě potěší, že Victor Salva byl krátce po dotočení odhalen jako úchyl specializující se
na malé děti (čímž je také vysvětlena ona lyrická latentně homosexuální scéna ve sprše) a Buena Vista International odmítla
Běláska distribuovat. Tady je jasně vidět - podobně jako v případě Michaela Jacksona - jaká hybná síla stojí v pozadí podobných
citových agitek. Takže nezapomeňte: až vám někdo začne vykládat o lásce, upřímnosti a zbytečnosti přetvářky, rychle odveďte
své děti do bezpečí a v žádném případě se neshýbejte pro mýdlo, které tomu člověku "náhodou" upadne.
POWDER, USA 1995. Scénář a režie: Victor Salva. Hrají: Sean Patrick Flanery, Lance Henriksen, Jeff Goldblum.
Jiří Pavlovský, Štěpán Kopřiva a B. A. Baracus j.h.