Ondřej Neff jednou řekl, že spisovatel má jednou za život ten skutečný a pořádný NÁPAD. A já si dovolím tvrdit, že tahleta osudová chvilka padla na ON právě teď v románu Tma (a z doslovu je tak trochu patrné, že si to uvědomil). Každému bude jasné o co jde. Stačí říct, že ON rezpracoval nápad z náčrtku Potíže s elektřinou z Klonu 96 a popřípadně stejnojmenného ze sborníku Bůh, s. r. o. Prostě to udělá 17. dubna 1998 cvak a elektřina nefunguje. Není mi doteď jasné, jak to, že elektrony by nešly excitovat ze svých drah a proudit odněkud někam (doufám, že si to z hodin fyziky pamatuju správně), tenhle luxus stoprocentního vysvětlování si Neff nedovolil, prostě to konstatoval a v závěru přijatelně odůvodnil, ale nějak mi to během četby bylo úplně jedno. Tím cvaknutím totiž naše civilizace přestala fungovat, jak doposud fungovala. Najednou města nebyla příliš malá jen pro některé z nás. Nejdřív se o potřebu řešení přihlásily samozřejmě splašky. Následovaly takové ty věci jako jídlo, pití, přežít a tak. Všechno pečlivě zúženo na českou kotlinu, i tak dost velkou pro rozehrání vskutku plastického katastrofického scénáře. Ondřej Neff si vybral za hlavní postavy čtyři lidi (tři - mongoloidní Katku z toho asi vynechám), kteří dosah cvaknutí pochopili se všemi důsledky. Hlavní postavou je výzkumný pracovník Kryl, který je tak trochu svéráz. K životu elektřinu ani tak moc nepotřeboval, ale co mu to bylo platné, když žil v Praze a jíst a pít se musí. Ten to pochopil asi jako první. Hned za ním to pochopil fotr Hřivnáč, několikrát trestaný ožrala z předměstí, který zneužíval svou mongoloidní dceru Katku a mlátil manželku. Jak ON několikrát připomíná, nová situace z tohodle jinak zcela neužitečného člověka náhle udělala někoho, kdo může dostat příležitost. A Hřivnáč se v tom bordelu po cvaknutí dokázal velmi rychle zorientovat a příležitost naprosto zužitkovat. Třetím do party je Krylova milenka Markéta, které to dochází později než oběma dříve jmenovaným (což znamená její oddělení od iniciativního Kryla), ale i tak se dokáže o sebe postarat a v krizových chvílích použít mozek. Elektřina nejde a chaos začíná. Praha a okolí samozřejmě znamená i státní orgány, takže krizový štáb vlády Václava Klause začíná se zpožděním pracovat. První akcí je po Koukalově nápadu rekvírování bicyklů. Ale s postupujícími stránkami se rozpad společnosti zvětšuje a entropie utěšeně narůstá. Z Prahy se stává ten nejžhavější kotlík, v němž se vyvařuje póvl a adaptabilní jedinci získávají moc. Víc bych to neokecával.
Ondřej Neff nic neponechal náhodě. Původní skvělý nápad opevnil syrovým skoro až naturalistickým jazykem jištěným velmi přesvědčivým vykreslením všech postav a možností vývoje odelektrizované společnosti. Vznikl tak pro Neffa netypický román - někomu přišel jako dokument, mně osobně svou přesvědčivostí připomněl ty nejlepší fláky z tvorby Stephena Kinga, možná je v některých záběrech i předčil.
Tady už nestačí říct měli byste přečíst nebo podobné, určitě neúčinné plky. Román Tma je obrovskou událostí české sci-fi. Něco tak zásadního a zlomového jako Kulhánkův román Vládci strachu nebo Tvůrci času JWP. Když ne Tmu, tak co byste ještě víc chtěli?
Ondřej Neff: Tma, vydalo Milenium Publishing, Chomutov 1998, obálka Martin Zhouf, 264 str., cca 200,- Kč.
David HorákRM